Een stukje geschiedenis over de Hollandse IJssel Rit We beginnen met een  korte inleiding over de beginperiode van de Hollandsche IJssel Rit In 1988 vond de oprichting en de eerste toertocht van deHollandsche IJssel Rit officieel plaats. Enkele pioniers uit de begintijd waren een aantal bevriende ondernemers uit Nieuwerkerk aan den IJssel. Het waren o.a. de heren Maarten Dijksman, Karel Neleman , Stijnus Schotte Sr en Rien Verstoep die het initiatief namen tot de oprichting, nadat zij 2 jaar daarvoor al begonnen waren met het organiseren en rijden van toertochten voor oldtimer auto’s van voor 1940. Omdat de meeste deelnemers ook al lid waren van de PAC (Pionier Automobiel Club), werd besloten om dit onder auspiciën van de PAC te laten plaatsvinden. Bij de eerste rit waarin zo`n 20 auto`s deelnamen werd er gestart bij  de carosseriebouwer Contar en de finish was bij sloopbedrijf Schotte aan de ’s-Gravenweg in Nieuwerkerk aan den ijssel. Later is het evenement al snel uitgegroeid naar ca. 100 auto’s en ca. 20 motorfietsen van de PMC (Pionier Motoren Club). In begin werden er bij de deelnemende sponsorbedrijven verschillende korte pauzes ingelast; zo was er een ijskraam bij de installateur Dijksman en op het terrein bij autobedrijf Neleman werd de mogelijkheid geboden om zijn of haar parkeer en manoeuvreerkunsten te vertonen. Een leuke anekdote uit de beginperiode: Na een bezichtiging  van de deelnemers met hun voertuigen aan de Oranjeboombier Brouwerij in Rotterdam was er ineens Politiebegeleiding! De Politiemensen deden hun uiterste best om de hele stoet een vrije en onbeperkte doorgang te geven bij alle belangrijke kruispunten. Dit werkte prima voor de deelnemers met hun oude en veelal langzame voertuigen maar had wel tot gevolg, dat het overige verkeer in Rotterdam meer dan een uur vast heeft gestaan. Zo zijn er vele verschillende uitvoeringen van de Hollansche IJssel Rit geweest maar niet meer onder Politiebegeleiding. In de loop der jaren is er steeds weer een beetje geschaafd aan de formule van de rit en het is voornamelijk aan de heer Jan Noordhoek (één van de oud voorzitters) te danken dat er wat meer structuur werd gebracht waarbij de rit de vorm kreeg zoals deze nu nog steeds in grote lijnen bestaat. Wegens enorm succes is een van de vaste tradities vanaf de  beginperiode gebleven, het verstrekken van een orchideeplant na afloop van de rit. Dit idee is ontstaan omdat het evenement zich meestal rond Moederdag afspeelt en dan is het altijd leuk om met een mooie plant thuis te komen. Dit is een korte weergave van de beginperiode van een bijna 30 jarig evenement en we verheugen ons er op dat er nog vele veilige en gezellige Hollandsche IJssel Ritten mogen volgen.
Home Inschrijven Bestuur Historie Sponsors Contact Links Foto`s Hollandsche IJsselrit Jaarlijkse rit met oude automobielen en motoren